EU:n yleinen tietosuoja-asetus (GDPR, General Data Protection Regulation) 679/2016 määrittää periaatteet henkilötietojen käsittelylle. Sitä sovelletaan yhdessä kansallisen tietosuojalain 1050/2018 kanssa.
Tietosuojalla tarkoitetaan toimenpiteitä, joilla suojataan henkilön yksityisyys henkilötietojen käsittelyssä. Someron sosiaalipalveluissa tämä tarkoittaa asiakkaiden, henkilöstön ja sidosryhmien henkilötietojen suojaamista.
Tietosuojan tavoitteena on huolehtia henkilötietojen oikeaoppisesta ja lainsäädännön mukaisesta käsittelystä, jolloin minimoidaan tietojen väärinkäytön mahdollisuudet. Tietosuojalla parannetaan luottamusta palveluihin sekä hyödynnetään digitalouden tarjoamia mahdollisuuksia toiminnassa.
Me käsittelemme henkilötietojasi sisäänrakennetun ja oletusarvoisen tietosuojan periaatteiden mukaisesti:
Someron kaupungin sosiaalitoimisto pitää sosiaalihuollon asiakastiedoista henkilörekisteriä tietosuojalain ja EU:n tietosuoja-asetuksen mukaisesti ja on tietojen rekisterinpitäjä. Jokaisella rekisteröidyllä on oikeus tarkastaa itseään koskevat rekisteritiedot ja tämä oikeus koskee myös sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietoja.
Rekisteritietojen tarkastusoikeus on henkilökohtainen, eivätkä esimerkiksi lähiomaiset voi käyttää tarkastusoikeutta asiakkaan puolesta edes valtakirjalla. Myöskään edunvalvoja ei voi käyttää vajaavaltaisen tai holhouksen alaisen henkilön tarkastusoikeutta, ellei edunvalvontaa koskevassa päätöksessä ole nimenomaisesti ulotettu edunvalvontaoikeutta myös henkilön asiakasasiakirjatietoihin. Alaikäisen kohdallakin tarkastusoikeus on yksinomaan alaikäisellä, mikäli hän vastaa itse hoidostaan ja on kieltänyt tietojensa antamisen huoltajalleen tai muulle lailliselle edustajalle.
Omakanta-palvelusta sosiaalihuollon asiakkaat eivät vielä näe sosiaalihuollon asiakasasiakirjoja. Omakanta on tulossa näillä tiedoin käyttöön vuoden 2022 alusta. (ks. SorkKa-projekti). Jos haluaa vain saada itselleen kopiot omista tai lapsensa asiakastiedoista, helpointa ja nopeinta on tehdä rekisteritietojen tarkastuksen sijaan asiakirjapyyntö, vaikka molempien pyyntöjen lopputulos on yleensä sama. Tarkastuspyyntö ja kopiopyyntö eroavat siten, että rekisteritietojen tarkastuspyyntö perustuu tietosuojalakiin ja kopiopyyntö julkisuuslakiin.
Tarkastuksessa nimenomaan tarkastetaan tietoja ja kopiopyynnöllä pyydetään asiakasasiakirjojen kopiot.
Asiakasasiakirjoja koskeva tarkastuspyyntö tehdään johtavalle sosiaalityöntekijälle tai muulle sosiaalihuollon ammattihenkilölle.
Tarkastusoikeuden toteuttamiseksi täytetään kirjallinen tarkastuspyyntölomake.
Rekisteritietojen tarkastuspyyntö
Pyyntö lähetetään omakätisesti allekirjoitettuna Someron sosiaalitoimistoon. Tarkastuspyyntöä ei voi tehdä puhelimitse eikä sähköisessä palvelussa. Tarkastuspyyntölomakkeeseen tarkennetaan mitä tietoja tarkastuspyyntö koskee ja miten tarkastusoikeus halutaan toteuttaa.
Tarkastusoikeus voidaan toteuttaa joko henkilökohtaisena käyntinä tai pyytämällä asiakasasiakirjoista jäljennökset. Jos tiedot halutaan tarkastaa henkilökohtaisesti, pitää tarkastustilaisuuteen tullessa henkilöllisyys todistaa virallisella tunnistaumisvälineellä: ajokortti, henkilötodistus tai passi.
Tarkastusoikeuden käyttäminen samoihin tietoihin on maksutonta, jos kahden tarkastuspyynnön välinen aika on yli yhden vuoden.
Tarkastuspyynnöstä voidaan kieltäytyä, mikäli tiedon antamisesta saattaisi aiheutua vakavaa vaaraa asiakkaan terveydelle tai hoidolle taikka jonkun muun oikeuksille tai on vastoin lapsen etua. Kielteisestä päätöksestä annetaan kirjallinen kieltäytymistodistus, jossa on kerrottu kieltäytymisen syy.
Tarkastusoikeuden eväämisen veroisena pidetään sitä, että potilas ei ole kolmen kuukauden kuluessa pyynnön esittämisestä saanut tietoja tai kirjallista vastausta.
Asiakas voi saattaa kielteisen päätöksen tietosuojavaltuutetun käsiteltäväksi.
Päivitetty /MS 29.5.2020
Someron sosiaalitoimisto
Käyntiosoite:
Jänistie 1
Postiosoite:
PL 5,
31401 SOMERO
Lisätietoja:
Johtava sosiaalityöntekijä
Maija Mero
p. 044 7791 220
maija.mero(a)somero.fi