Tekstikoko
 
somero-20181137354552646196853.png
 

Yritysmaailman kuulumisia

23.02.2019

Vaahteramäki Eggspress pohjaa vahvaan some-yhteisöön


Free-range Friida-munia. Tuhansia ajokilometrejä. Lähiruokaa. Vannoutunut asiakasyhteisö. Avoimuus, mielipiteet, läsnäolo.

Se, miten liki tuntemattomasta somerolaisesta maatilayrittäjästä tuli parissa vuodessa some-kansan suosikki ja lähiruoan puolestapuhuja, on oma tarinansa. Sellainen, jota määrittää ainakin avoimuus, sisukkuus ja maailman paras some-yhteisö.

Vaahteramäki Eggspressin piti olla vain kiva pieni markkinointiprojekti. Kun Suomen ensimmäisen ulkokanalan perustaneet Välttilät pakkasivat kesällä 2014 farkkuvolvon takapaksin täyteen kennoja ja lähtivät kiertämään Uuttamaata, ei aikataulujakaan juuri ollut.

- Tuote oli tuntematon, halusimme tehdä sitä tunnetuksi ja päästä samalla juttelemaan ostajien kanssa. Kaikki vietiinkin käsistä, Välttilä sanoo.

Nyt henkilökuntaa on Vaahteramäen palkkalistoilla seitsemän ja munia myydään kuukaudessa satoja tuhansia. Kolme kuorma-autoa kiertää eri reittejä ympäri Suomea. Pysäkeillä myydään suoraan autosta muutakin lähiruokaa.

Mutta mikä saa ihmiset innostumaan somerolaisista lähimunista?

Kyse ei ole pelkistä kananmunista. Kyse on jostain suuremmasta. Lähiruoasta, läsnäolosta, someyhteisöstä.

Siitä, että tuottaja on läsnä ja tavoitettavissa.

Siitä, että asiakas tietää, mistä ruoka tulee ja miltä sen tuottaminen näyttää.

Siitä, että asiakas ei ole pelkkä ostaja, vaan mukana luomassa koko juttua.

- Tämä on hyvin yhteisöllistä hommaa ja yhteisö, joka tähän on rakentunut, on tosi tärkeä. Se on hienoa ja uudenlaista. Jos firma antaa tulosvaroituksen, osakekurssi romahtaa. Jos meillä on vaikeuksia, asiakkaat kysyvät miten voi auttaa, Vaahteramäen viestinnästä vastaava Elina Välttiläsanoo.


Faktaa

  • Perustettu 2014
  • Ajaa free-range -kananmunia ja muita lähiruokatuotteita ympäri Suomen
  • Mukana kulkee tuotteita, kuten karitsanlihaa, hunajaa, ruisleipäsiä, makkaraa, juustoja, kalaa ja mehua lähes pariltakymmeneltä muultakin tuottajalta
  • tuotteet myydään suoraan autosta pysäkeillä, pysäkkejä yli 300
  • reittejä yli 20
  • pääasiallinen viestintäkanava Facebook

Mutta mennään ajassa taaksepäin.

Vuonna 2006 Välttilä on aloittamassa sikatilaa. Kaikki kuitenkin takkuaa. Sikatalouden kriisi on päällä, kannattavuus heikko. Välttilä käy päivät muualla töissä ja hoitaa sikoja illat, yöt ja viikonloput.

Sitten osa pelloista täytyy myydä ja rahkeet loppuvat. Tuntuu umpikujalta.

On kuitenkin yksi vaihtoehto. Kanatalouden puolella näyttää valoisammalta. Syntyy ajatus kanalasta.

Ihan tavallista bulkkikanalaa Välttilä ei kuitenkaan halua. Pitää olla joku twisti. Joku, millä erottua. Jotain, mihin itsekin uskoo.

Nimeksi tulee Vaahteramäki.

- Ostin tilan aikoinaan vanhemmiltani. Talo oli mäellä ja sen pihassa kasvoi vaahteroita. Lisäksi se on kuin suoraan Astrid Lindgrenin kirjasta, Välttilä sanoo

Syntyy Suomen ensimmäinen ulkokanala. Vuosi on 2012 ja vaahteramäkeläiset haluavat tehdä tuotantoa uudella tavalla, eettisesti ja avoimesti.

- Olimme ensimmäisinä avaamassa maatilaa asiakkaille. Kerroimme kurjatkin jutut ja haasteet.. Näytimme kuvia kanalasta. Asiakkaat arvostavat totuutta, asioiden näyttämistä. Se tekee usein ihan wow-efektin, Johanna Välttilä sanoo.

Haastetta tuo on rahoitus.

- Kun lähes konkurssikypsä maanviljelijä lähtee tekemään tällaista, pankit eivät ole mukana. Ehkä se on hyväkin. Joutuu väkisinkin olemaan pieni ja ketterä, kun ei ole ylimääräisiä resursseja, Mikko Välttilä sanoo.

Varsinainen Vaahteramäki Eggspress syntyy 2014 ja pohjaa vahvasti sosiaaliseen mediaan.


Tiesitkö?

  • Kuukaudessa myydään 300 000 -350 000 munaa
  • omatekoinen reilun kaupan ketju, korkeampi korvaus tuottajalle
  • Facebookissa viestimiseen kuluu yrittäjältä päivittäin 8-12 tuntia
  • ensimmäisellä markkinointireissulla munakennoja myytiin 80

Tällä hetkellä Somerolla pakataan joka aamu matkaan kolme täyttä kuorma-autoa. Ne ajavat pariakymmentä eri reittiä.

- Somero sopii tämäntyyppiseen toimintaan mainiosti. Otetaan kartta ja piirretään harpilla 120 km säteellä ympyrä, mistään muualta ei saa niin hyvää kattavuutta, Välttilä sanoo.

Yrittäjän arki kuluu hallinnointiin, logistiikkaan ja asiakkaiden kanssa kommunikointiin.

- Kahdeksasta kahteentoista tuntia on mennyt Facebookissa päivittäin, alusta asti. Koko bisnes perustuu sosiaaliseen mediaan, ilman some-yhteisöä me emme olisi mitään, Välttilä sanoo.

Asiakkaista on ympäri Suomen, suurin osa pääkaupunkiseudulla. Valtaosa heistä on niitä, joille lähiruoka, eettisyys, läpinäkyvyys ja eläinten hyvät olot ovat tärkeitä.