Tekstikoko
 
somero-20181137354552646196853.png
 

Matkailuelämykset

21.02.2019

Helmi syntyi intohimosta kellohelmoihin

Helmi syntyi intohimosta kellohelmoihin


Helmi syntyi vuonna 2003, intohimosta tanssiin, hulmuhelmoihin ja kauniisiin vaatteisiin.

– Tämän saavuttamiseen olen kulkenut pitkän tien, mutta nyt elämän unelmaani. Moni löytää täällä elämäänsä uuden ilon ja naiseuden. Kyse ei ole pelkistä vaatteista, hän sanoo.

Hallapelto rakastaa työtään. Se näkyy. Helmi on usein täynnä, sekä vaatteita että asiakkaita. Kuuluu naurua ja puheenpulinaa, mekkoja sovitellaan. Helmi näkyy paljon myös erilaisissa yhteistyöprojekteissa ja esiintyjien vaatettajana. Asiakkaat tulevat pääosin Someron ulkopuolelta.

- Minulla ei ole mitään bisnesalan koulutusta, olen koulutukseltani puuseppä. Mutta olen hyvä luomaan suhteita ja kontakteja. Uskallan avata suuni ja kysyä, Hallapelto nauraa.

Kaikki alkaa maatilan pihaparakista

Aivan hetkessä ei nykyinen Helmi ole syntynyt. Takaa löytyy työtä, verkostoitumista ja yksi kunnon epäonnistuminen.

Mennään vuoteen 1995. Hallapelto päättää investoida 200 markkaa ja pistää pystyyn oman toiminimen. Pian vilukselalaisen maatilan pihaparakissa myydään hänen maahantuomiaan ranskalaisia alusasuja.

- Päätin jo tuolloin, että liikkeeseeni tullaan, olipa se missä hyvänsä. Ja jo maatilalla kävi paljon asiakkaita, välillä possut vilistivät pihamaalla jaloissa, hän sanoo.

Bisnes sujuu. Hallapelto innostuu ja harppaa suurempaan. Hän ryhtyy tekemään ja suunnittelemaan kotimaisista kankaista vaatteita.

Pian hän suunnittelee vaatteita ja katalogeja, rekrytoi jälleenmyyjiä ja alihankkijoita, pyörittää koko isoa firmaa.

- Teimme töitä yötä päivää. Nuorin lapseni kasvoi kangaspakkojen päällä. Meillä oli iso tehdashalli, ompelijoita ja satoja edustajia eri puolilla maata. Sitten homma karkasi käsistä. Minulla ei ollut tarvittavaa tietotaitoa eikä kykyä johtaa isoa organisaatiota, hän sanoo.

Lopulta on pakko lopettaa. Tappio kirvelee Hallapellon mielessä.

- Se oli minulle kova paikka.


Faktat:

  • 2003 perustettu kivijalkaputiikki
  • myy Hallapellon maahantuomia vintage- ja uustuotantovaatteita, kenkiä ja asusteita
  • työllistää yrittäjä Anita Hallamäen ja yhden ulkopuolisen sekä työharjoittelijoita
  • tekee paljon vaatetuksia ja muita yhteistyöprojekteja
  • asiakkaat pääosin Someron ulkopuolelta
  • aktiivinen kannattajayhteisö sosiaalisessa mediassa

Kellohelmat ja tyllihameet

Eletään 2000-luvun alkua. Hallapelto ei anna periksi. Hän uskoo edelleen kauniisiin vaatteisiin ja perustaa oman pienen puodin Someron keskustaan.

- Oman putiikin pyörittäminen tuntui heti omalta. Olen tällainen yksinyrittäjä luonteeltani. Äkkiä minulla oli taas kolme firmaa, tilan työt ja pienet lapset, hän sanoo.

Vaatteita Hallapelto hakee Ranskasta ja myy ympäri Suomea, tanssipaikoilla, festivaaleilla ja pop-up -liikkeissä. Kauppa käy.

Syntyy Helmi. Oivalluksesta, intohimosta ja rakkaudesta kauneuteen.

- Innostuin tanssista ja sain älynväläyksen. Olin jo pitkään rakastanut hulmuavahelmaisia hameita. Tilasin netistä tyllihameen kellohameen alle ja oivalsin, että tämähän on se mun juttu.

”Täällä tapahtuu huikeita asioita”

Sillä Helmessä ei ole kyse vain vaatteista. Kyse on jostain paljon isommasta. Elämänilosta, itsensä hyväksymisestä ja löytämisestä, muutoksesta.

- Täällä tapahtuu huikeita asioita. Harva tulee vain ostamaan vaatteen. Täällä käymisellä on monelle syvempi merkitys, se on hieno tajuta, Hallapelto sanoo.

Etenkin isokokoiset naiset ovat lähellä Hallapellon sydäntä. Valikoimaa liikkeestä löytyy hyvin.

- Haluan nostaa heidät esiin. Moni tulee varoen ja odottamatta mitään, mutta se, mitä tapahtuu, kun he löytävätkin sopivia vaatteita, on huikeaa.


Tiesitkö

  • Helmessä on myynnissä yli kaksisataa erilaista kellohelmahametta
  • Helmen vaatteita on nähty myös japanilaisessa tv-showssa
  • kanta-asiakkaita myös Ruotsissa
  • Hallapellon ensimmäinen putiikki sijaitsi hänen maatilansa pihaparakissa Vilukselassa

Hallapelto rakastaa puotiaan.

- Tämä on juuri ihana: aivan liian täynnä eikä liian siisti tai hieno. Ja ihana kahvila vieressä. Joskus kun on paljon asiakkaita, passitan heidät kahville odottamaan ja sanon, että huikkaan, kun sovituskoppi vapautuu.

Sillä asiakkaita Helmessä käy joka puolelta Suomea, välillä bussilasteittain. Moni on löytynyt sosiaalisen median kautta. Se, että verkkokaupattomalla kivijalkapuodilla on Facebookissa 16 000 tykkääjää, ei ole ihan pieni juttu.