Tekstikoko
 
fiilis-alasivu-2017.png
 
Maahanmuuttajalle

Tervetuloa Somerolle
Sinä asut Somerolla. Somero on kaupunki ja asukkaita n. 8500.

Sosiaalityön palvelut
Saat apua esimerkiksi toimeentulon turvaamiseen sekä palveluihin ohjaamiseen. Osoite on Jänistie 1, 31400 Somero.

Opiskelu
Aikuinen voi opiskella suomea esimerkiksi Somero- opistossa sekä Salon ja Forssan seudun ammattioppilaitoksissa. Tietoa saa myös Te- toimistosta.

Työ
Mene TE-toimistoon. Ilmoittaudu työttömäksi työnhakijaksi. Lähin Te- toimisto sijaitsee Salossa. Asiointi ilman ajanvarausta maanantaisin kello 9.00- 11.00. Muulloin ajanvarauksella. Voit ilmoittautua myös paperilomakkeella postitse. Osoite on Torikatu 4, 24100 Salo.

Kela/ Kansaneläkelaitos
Kelasta voit hakea erilaisia tukia. Sinua autetaan hakemusten täyttämisessä. Kela avoinna Somerolla keskiviikkoisin, vain ajanvarauksella. Osoite Jänistie 1, 31400 Somero. 

Muina aikoina voit asioida Salon Kelassa. Aukioloajat maanantai- torstai 12.00- 15.30. Osoite Hämeentie 18, 24100 Salo.

Verotoimisto
Verotoimistosta saat verokortin. Verokortti tarvitaan, jos olet töissä. Kortin voit tilata postitse verokorttihakemus- lomakkeella tai asioida Salon verotoimistossa, osoitteessa Hämeentie 9, 24100 Salo.

Poliisilaitos/ lupakanslia
Osoite: Kirkkokatu 1-3, 24100 Salo
Saat apua esimerkiksi:

Pankki
Pankissa voit avata pankkitilin. Esimerkiksi palkat ja Kelan myöntämät etuudet maksetaan pankkitileille. Kun menet pankkiin, ota mukaasi passi tai muu virallinen henkilöllisyystodistus.

Sairaus
Ota yhteyttä terveyskeskukseen ja varaa aika lääkärin vastaanotolle. Puhelinnumero on 02 7792 511. Ajanvaraus maanantai- perjantai 8.00- 17.00.

Ilta- ja viikonloppupäivystys on Salon sairaalassa. Avoinna ympäri vuorokauden. Soita aina puhelinneuvontaan, p. 02 313 8800 ennen lähtöäsi päivystysvastaanotolle. 

Kirjasto
Kirjasto on ilmainen palvelu. Voit lukea kirjoja ja lehtiä. Internetin käyttö on ilmaista. Kirjastosta saa kirjastokortin, jonka avulla voit lainata kotiisi kirjoja, lehtiä ja elokuvia. Osoite Kiiruuntie 2, 31400 Somero.

 

 

Yhteystiedot


Työllisyys- ja maahanmuuttokoordinaattori
Riina Lehtinen
0447791437
riina.lehtinen@somero.fi